wanneer heb je een selectief geheugen?

een kennis van mij vergeet heel veel, maar ook echt veel. soms loopt ze naar de keuken niet meer wetende wat ze daar ging doen. dat hebben we allemaal wel eens mij zij echt elke keer.
onzinnige dingen bvb wat ik vorige week donderdag aan had onthoud ze wel. ik vermoed soms dat ze alleen maar onthoud wat ze wil. wanneer spreek je nou precies van vergeetachtigheid of selectief geheugen.

Toegevoegd na 49 seconden:
2e mij = maar

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Soms kan het gebeuren dat je zoveel tegelijk in je hoofd hebt dat je bepaalde dingen constant vergeet.
Ook mensen met bijv. ADHD hebben heel veel moeite met dat soort zaken. Die krijgen zoveel prikkels, en het is zo "druk in hun hoofd" dat ze bepaalde zaken vergeten, zoals wat jij hierboven over je kennis beschrijft.

Selectief geheugen kun je op 2 manieren uitleggen. Het wordt meestal op een negatieve manier gebruikt, vooral ook voor bijv. politici die eerst het één en dan het ander zeggen. Hiermee bedoelt men dus dat iemand zogenaamd is vergeten.
Er is echter ook een positieve kant aan, want in principe heeft ieder mens een selectief geheugen. Je kunt niet alle ervaringen die je gedurende je hele leven opdoet onthouden.
Weet jij nog wanneer je voor het eerst een olijf at?
Weet jij nog precies wanneer je je eerste zwemles had?
Weet jij nog precies welke kinderen je had uitgenodigd voor je 7e verjaardag en welke spelletjes jullie toen deden?
Waarschijnlijk moet je op al deze vragen ontkennend antwoorden. Dit is namelijk allemaal onnodige ballast in je geheugen, en is selectief gewist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat zijn twee totaal verschillende dingen. Vergeetachtigheid kan allerlei oorzaken hebben, maar regelmatig iets vergeten is niet direct een ernstige aandoening ; dat hebben we allemaal wel eens, en het heeft vooral te maken met afleiding.

Een selctief geheugen is eigenlijk meer een grapje, in de zelfde trant als oostindisch doof zijn ; dat betekent dat je dingen die je niet zo goed van pas komen erg makkelijk (zogenaamd) vergeet, terwijl dingen die je in je straatje passen wel verrekte goed onthouden worden. Voor kinderen hebben daar nogal een handje van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Selectief geheugen, een mooi voorbeeld van alleen maar willen onthouden wat jou het beste uitkomt. Een veelvoorkomend fenomeen, bv voor mannen: wel weten wanneer alle voetbalwedstrijden zijn, maar niet weten wanneer je vrouw jarig is.
De vergeetachtigheid die jij hier benoemd heeft volgens mij meer te maken met snel concentratie verlies. Sommige mensen hebben dat nu eenmaal gecombineerd met chaotisch gedrag zie je dat vaak, buiten de gewone normale vergeetachtigheid om. En dat ze nog wel wist wat jij aanhad kan met diverse dingen te maken hebben, misschien vond ze het een erg leuke outfit of was het een kleur die voor als een signaalkleur werkt(een kleur die onbewust een bepaalde associatie oproept)en die om die reden in haar geheugen is blijven hangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat iedereen een selectief geheugen heeft; je onthoudt nu eenmaal gemakkelijker wat je interesseert.
Dus de een onthoudt in wat voor auto je reed, een ander welke jurk je aan had en een derde welk boek je las.
Maar meestal wordt 'selectief geheugen' schamperend toegevoegd als de gene die de opmerking maakt andere prioriteiten heeft dan de ontvanger.

Toegevoegd na 6 minuten:
Vergeetachtigheid is meestal meer een soort verstrooidheid omdat men met zijn gedachten bij iets is wat net is gezegd oid.